dinsdag 31 januari 2012

Pho!

Vandaag hebben we pho gegeten, de eerste keer dat ik deze Vietnamese noedelsoep helemaal "from scratch" heb gemaakt. En hij is goed gelukt!
Hier vertelde ik al hoe ik de bouillon maakte. Toen ik hem vandaag proefde, vond ik hem toch nog wat vlak. Ik heb 3 kruidnagels toegevoegd (dit stond ook in het recept, maar had ik niet gedaan), wat vissaus en een klein stukje kandij. Toen was de smaak echt goed!




Vandaag hoefde ik alleen nog maar de vulling voor de soep te maken.
Daarvoor heb je nodig (3 pers):
300 gram droge noedels (brede linten, bij de Toko)
150 gram rundvlees
Taugé naar behoefte (ik heb een zak Chinese wokgroente gebruikt, ging ook goed)
Citroen
Rode peper naar wens
De eerder gemaakte bouillon
Het vlees uit de bouillon

Wat moet je doen:
Kook de noedels, zie de verpakking. Snijd het rundvlees in dunne plakjes. Indien gewenst kun je het rundvlees kort voorkoken. Zet de bouillon op, zodat het kookt als je klaar bent met de andere voorbereidingen.
Blancheer de taugé. Snijd de citroen in kwarten of achtsten en de peper in dunne ringetjes.

Leg een pluk noedels op de bodem van de kommen.Leg daar bovenop wat gekookt en wat rauw rundvlees. Schep dan de kokende bouillon over de noedels en het vlees, zodat het vlees gaart. Doe de taugé in een andere kom, de citroen en peper op een schaaltje en zet alles op tafel. Aan tafel kan iedereen naar behoefte taugé, citroen en peper toevoegen.
Eet smakelijk!



Dit gerecht wordt in Vietnam de hele dag door gegeten, maar met name tijdens het ontbijt. Door Vietnam heen zijn er verschillende versies. In Hanoi wordt pho bijvoorbeeld zonder taugé gegeten en in Saigon (Ho Chi Minh City) gebruikt men extra sausjes om de pho op smaak te brengen. Dit vind ik zelf ook erg lekker, ik gebruik bijvoorbeeld Hoi Sin saus (te krijgen bij de toko). Deze saus is wat zoetig, een soort combinatie van anijs en zoethout, en smaakt behalve in pho, ook erg goed bij kip en rund.

Ik zou het leuk vinden als je laat weten wat je van dit gerecht vindt of dat je het misschien al eens gegeten hebt?

Groetjes,
Anne
Pin It!

1 opmerking:

  1. Heerlijk recept lijkt het mij! Kunnen we een keer een eetafspraak maken? :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...