maandag 27 februari 2012

Welkomst-taartje voor mijn nieuwe volgers!

Alweer 2 nieuwe volgers van mijn blog!
Kelly, van Kell's Kitchen en Astral, van The Art of Being Perfect.
Leuk dat jullie mijn blog willen volgen en speciaal voor jullie een welkomst-taartje:)

Jaren geleden heb ik eens een heerlijke taart volgens recept van Dr. Oetker gemaakt, met een krokante schuimlaag. Die kon ik niet terug vinden, wel een andere heerlijke taart met peren en hazelnoten. Een goede combinatie:)

Perenhazelnoottaart, het originele recept vind je hier.

Sorry voor de foto's, maar het moest even snel :$

Wat heb je nodig:

  • 250 gram bloem
  • 200 gram boter
  • 3 eieren
  • 150 gram suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 citroen, schil geraspt
  • 100 gram gehakte noten (ik gebruikte hazelnoten en amandelen)
  • 3 handperen (Doyenne du Comice waren/zijn heerlijk)




Wat moet je doen:
Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.
Doe 200 gram bloem en 100 gram koude boter in de keukenmachine. Laat hem even draaien, tot het geheel lijkt op dikke zandkorrels. Voeg dan 1 ei, 50 gram suiker en de citroenrasp toe. Meng in de keukenmachine tot het een stevige deegbal wordt. Verpak het deeg in folie en leg in de koelkast.
Bekleed een ronde springvorm met bakpapier. Rol het deeg uit en bekleed de springvorm er mee. Vergeet ook de opstaande rand niet, hij moet vrij hoog worden.
Bestrooi het deeg met de vanillesuiker. Prik het deeg mooi verspreid in met een vork. Leg dan een vel bakpapier op en daarop weer erwten en bakknikkers. Daardoor gaat het deeg niet rijzen als je hem in de oven zet.
Zet de taart 20 minuten in de oven. Verwijder dan de erwten/bakknikkers en het bakpapier en zet hem nog 5 minuten in de oven.

Rooster de noten in de pan en hak ze daarna tot gruis (dikke korrels) in de keukenmachine.
Smelt 100 gram in een pan tot het bruist, laat dan afkoelen.
Snijd de peren in partjes (ik maakte 16 stukjes van elke peer).
Mix de andere 2 eieren en 100 gram suiker tot een luchtig, romig mengsel. Voeg 50 gram bloem en de noten toe, meng kort door.
Verdeel de peer over de taartbodem en schenk het eiermengsel er overheen. Bak de oven in de warme oven nog 40 minuten. Laat afkoelen en serveer :)

Tips:

  • Ik had er geen slagroom bij, maar ik denk dat dat ook erg lekker was.
  • Je kunt allerlei soorten noten gebruiken of de peren door appels vervangen.
Pin It!

2 opmerkingen:

  1. Wat 'n heerlijk welkom! Ik kom zo 'n stukje taart proeven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk recept! Prima combinatie ook van peren en noten. Zo'n welkom zou je je iedere dag wensen ;)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...