zondag 11 maart 2012

Aziatische hapjes met een eigen draai

Soms heb ik ineens zin om eens lekker uit te pakken met het avondeten. Afgelopen donderdag was weer zo'n dag. Ik hoefde die dag verder ook niet zo veel te doen, dus had ik ruim de tijd om recepten uit te zoeken.
Ik had wel zin in wat aziatisch en in kleine hapjes, ik had nog wontonvellen in de vriezer en tofu. Zo kwam ik bij wonton gevuld met shii-takepaddenstoelen en hazelnootjes, tofuburgers met sesamzaadjes, shii-take en couscous, gewokte spitskool met wortel en rijst. Dit alles op z'n Vietnamees gegeten, dat wil zeggen: rijst in je eigen kommetje en verder van schalen erbij pakken wat je maar wilt ;)

v.l.n.r.: kommetje rijst, sausje, wontons, tofuburgers, spitskool


De gevulde en gefrituurde wonton is een recept uit "Vers op je bord: de lekkerste recepten met groente en fruit", een erg leuk boek. Veel informatie over producten en verrassende gerechten. Ook de wonton was een succes, zeker met het speciale sausje erbij, met sojasaus, gember en rijstwijn.
De tofuburgers heb ik gemaakt aan de hand van dit recept, dat ik wat heb aangepast. Ik had niet meer zoveel noten (lees: ik had ze wel, maar geen zin  meer om nog meer hazelnoten te kraken) maar nog wel couscous. Dat heeft ook wel een wat notige smaak en geeft structuur aan de burger, ik dacht dus dat dat wel kon. Dat bleek ook wel, want deze burgers waren lekker van smaak en mondgevoel:)
wonton en tofuburgers

De spitskool en de wortel zijn heel puur, een goede tegenhanger van de andere hapjes. Gewoon wat wokolie met sinaasappel en knoflook, groenten erbij en een paar minuten wokken tot de groenten beetgaar zijn. Heerlijk!

Ik vind het altijd zo leuk om inspiratie op te doen en dan je eigen draai te geven aan gerechten. Bij die wonton hoorde bijvoorbeeld geen hazelnoten, maar die smaakten heerlijk in combinatie met de paddenstoelen!
Doe jij dat ook wel eens, je eigen draai geven aan recepten? Gaat dat altijd goed?

Groetjes,
Anne
Pin It!

2 opmerkingen:

  1. Bijzondere combinatie: shii-take met hazelnoten. Maar ik kan me voorstellen dat het lekker was!
    Leuk om zo wat te experimenteren met smaken.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik pas vaak recepten aan en meestal is het
    resultaat heel smakelijk.
    Leuk trouwens al die verschillende gerechtjes
    die je met je eigen schaaltje rijst mag
    combineren.
    Kun je me trouwens vertellen wat wonton is?
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...