zondag 25 maart 2012

Lente- Eetbare bloemen

De lente is weer begonnen! Heerlijk :) Ook nog gelijk van dat lekkere weer erbij... ik ben weer helemaal opgeknapt na de winter!
De tuin heeft zich, aangemoedigd door de zon, ontpopt tot een echt vrolijke, eetbare tuin. We hebben bijvoorbeeld krokussen.
Krokus
Nu zijn onze krokussen niet eetbaar, maar in met name Iran worden krokussen gekweekt voor de saffraanproductie. Saffraan zijn de stampers van een speciale krokus (Crocus sativus) die maar 8 dagen bloeit, in de herfst! De stampers worden met de hand geplukt en gedroogd, waarna saffraan in het geheel of als poeder verkocht wordt. Het is het meest kostbare specerij ter wereld. Omdat het zoveel geld opbrengt, worden boeren in bijvoorbeeld Afghanistan gemotiveerd om deze krokussen te kweken, in plaats van papavers voor heroïne.
Ik heb een documentaire gezien over saffraan, er zit een hele wereld achter. Helaas worden ook vaak kinderen ingezet bij de oogst, wel iets om over na te denken mocht je weer eens saffraan gebruiken.

Om nog even bij de specerijen en kruiden te blijven: zowel de marjolein (oregano), salie, lavendel én peterselie hebben de winter overleefd! Vooral van de peterselie stond ik te kijken, ik wist niet dat deze winterhard was.
v.l.n.r.: peterselie, lavendel, marjolein, salie
We hebben nog meer eetbare planten in onze tuin! Hoera! :p
De rabarber komt alweer goed boven de grond. Nog een 1,5 week, afhankelijk van het weer, en dan denk ik dat de eerste stengels weer geoogst kunnen worden.
Jonge rabarber
Bijzonder hè, hoe die bladeren beginnen. Een dikke rode bol, zoals je onderin de foto kunt zien, die ineens openbarst. Dan gaat het blad (en de stengel) pas groeien.
We hebben de rabarber nu twee jaar en aan het eind van de afgelopen winter hebben we hem eens opgegraven. Hij stond op een verkeerde plek en benam het licht van andere planten. Wat een werk was dat zeg, om hem uit de grond te krijgen! Eén grote hoop wortels was het. We hebben hem in tweeën gescheurd. Nu staat de ene helft in een grote ton, de andere moet nog een goede plek krijgen.

Sinds een paar jaar hebben we ook aardbeien. Die hebben zich ook al lekker door de tuin verspreid. We vinden dat geen probleem: lekker op zoek naar mooie aardbeien in plaats van te weten waar ze staan ;) En ach, als een vogel ze eerder vindt...dan zij het zo.
Bij de rabarber heb ik ook nog een stekje ingezet, hopelijk gaan we van dat plantje ook lekkere aardbeien krijgen.
Aardbeienplantje
En dan hebben we nog een bessenstruik, een doornloze braam en een aantal frambozenstruiken. Die laatsten hebben we vorige herfst verplaatst, ze lijken het nu al beter te gaan doen. Dat belooft wat voor de oogst! Waarschijnlijk hebben we dit jaar minstens 10 kilo bramen, heerlijk! Afgelopen weekend heb ik de laatste bramen uit de vriezer verwerkt tot bramensaus. Smaakte nog steeds goed, bramen kunnen echt wel tegen een paar maanden in de vriezer:)
Nieuwe blaadjes aan de braam
Tot slot nog wat over eetbare bloemen. Ik denk dat het meest bekende voorbeeld het viooltje is.
Viooltje
De bloemetjes kun je zo (schoongemaakt) uit de tuin of versuikerd als versiering op salade of taart gebruiken. Wat ik vroeger ook wel eens deed was ijsklontjes maken met daarin een viooltje. Heel vrolijk in je glas!
Op vakantie in Vietnam hebben we ook bloemen gegeten. Dat was wel een bijzondere ervaring! Eerst moesten we de bloemen, een soort rode orchideeën, bereiden. Wat een werk:S Alle stampers moesten eruit en een klein stukje van de harde steelaanzet eraf. Daarna moesten de courgettebloemen worden schoongemaakt, stukje van de steel eraf enzo.Toen was er nog een soort bloemen, maar ik heb gemist wat daar aan gedaan moest worden en wat voor soort het was.

's Avonds hebben we de bloemen in een soort bouillonfondue gegeten, met mihoen en andere groenten. Ik vond de bloemen niet zo heel erg lekker, wat te 'bloemig' naar mijn smaak...

Heb jij ook een eetbare tuin, of koop het het liever in de winkel?
Pin It!

2 opmerkingen:

  1. Ja, een eetbare tuin! Sowieso elk jaar wat aardappels, sperciebonen, radijsjes. Dat lukt altijd. Nu voor het eerst knoflook geplant in het najaar en die komen nu allemaal al mooi op. Dat lijkt heel goed te gaan. Ik wil dit jaar wat vierkante meter bakken plaatsen, zodat ik wat minder last heb van onkruid. Kijken hoe dat gaat bevallen.
    Verder veel noten- en bessenstruiken. Alhoewel: de vogels weten de bessen eerder te vinden dan wij... De walnotenboom is wel een groot succes.
    Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in de tuin!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja er is van alles eetbaar in de tuin en ook wel in de natuur. Een van de dingen die je ook eens zou kunnen proberen is het Zevenblad, ook wel hanepoten genoemd, dat onuitroeibare onkruid. De jonge blaadjes smaken heel lekker in een salade, lekker kruiderig.
    Zelf heb ik Daslook in de tuin, verwant aan de ui en de blaadjes smaken naar knoflook en zijn jong het lekkerst.
    Bloemetjes eten ben ik niet zo'n liefhebber van,maar het lijkt wel heel leuk bij een gerecht.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...