zaterdag 28 april 2012

Lentejam: rabarber en aardbeien

Donderdag plukte ik de eerste rabarber van het jaar. Njammie! Er komt weer een lekker seizoen van rabarber aan! Ik vind het echt een heerlijke plant: geen onderhoud nodig, maar levert elk jaar genoeg stengels voor allerlei gerechten.

De eerste rabarber
Ik had ook nog wat aardbeien in de koelkast liggen die nodig op moesten, dus wilde ik iets maken waarin beide producten verwerkt konden worden. Toen dacht ik aan jam!
De jam was toch bijna op...

Zo gezegd, zo gedaan. Uiteindelijk had ik 150 gram rabarber en 260 gram aardbeien.
Inclusief het bakje was dat 500 gram! Dat heb ik gekookt met een heel klein beetje water en 205 gram geleisuiker. Af en toe wat roeren en stampen met de pureestamper... klaar!
1 van de 2 potjes jam

De plaatjes willen niet rechtop staan, snap er niets van:S...
Pin It!

4 opmerkingen:

  1. Wat 'n lekker jammetje! Dat wordt lekker ontbijten vandaag ;-) Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja lekker rabarber.
    Wel belangrijk om het met iets te combineren wat meer zoetig is.
    Dit recept lijkt me heerlijk zo met die aardbeien.
    Een feestelijke jam!
    Probleem met de foto's kun je volgens mij oplossen door ze even in een fotobewerkingsprogramma opnieuw te draaien en opslaan en als je ze dan weer plaats moet het wel goed gaan...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker combinatie! Ik heb ook rabarber in de tuin staan en volgens mij kan er inderdaad wel een maaltje van af. Nu nog aardbeien halen........

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...