maandag 23 juli 2012

Bánh bò: meer tips voor de koeienkoek

Eerder plaatste ik al het recept voor een Vietnamees koekje: bánh bò, wat letterlijk 'koeienkoek' betekent. Ik heb het recept nog een aantal keer geprobeerd en heb hem nu helemaal onder de knie.

De laatste keer dat ik bánh bò maakte, gebruikte ik ook kleurstoffen en pandansmaak, zodat ze er echt uitzien (én smaken!) zoals ze in Vietnam veel verkocht worden:
Bánh bò
Ook heb ik ze gestoomd in vormpjes die ik in Vietnam gekocht heb. Ze zijn gemaakt van heel dun metaal en hebben allemaal andere vormen. Op de bodem staat ook nog een figuurtje, zoals een mooie bloem, een konijn of een krab.

Wil je ook bánh bò maken, gebruik dan het recept dat ik hier plaatste. Hoewel het recept best gemakkelijk is, kan er toch nog wel wat mis gaan. Daarom heb ik nog een aantal tips voor je.

Tips:

  • Het eerste deel van het beslag moet je goed kneden tot je een bal kunt vormen. Deze bal voelt zwaar en vochtig aan. Die vochtigheid komt pas wanneer je een paar keer goed gekneed hebt.
  • Maak deel 2, de siroop, ongeveer een uur voordat je het bij deel 1 gaat gieten. Hierdoor is de siroop niet te warm wanneer het bij deel 1 gegoten wordt, maar nog wel lauw. Een te hete siroop zorgt er voor dat de gist in deel 1 dood gaat, waardoor de koekjes niet rijzen. Een koude siroop activeert de gist niet, waardoor de koekjes ook niet rijzen.
  • Wanneer je de siroop aan de bal (deel 1) hebt toegevoegd, moet je het beslag minimaal een half uur laten rusten. Hierdoor krijgt de gist de kans om te groeien, zodat de koekjes rijzen. 
  • Wil je verschillende kleurtjes of smaken toevoegen aan het beslag? Verdeel het beslag dan vlak voor het stomen over verschillende kommen en voeg dan de kleurtjes of smaken toe.



Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Als je de koekjes op de schaal ziet liggen, lijken het net snoepjes! Ik vond ze lekker, maar moest wel even wennen aan de smaak van het rijstmeel...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk dat dat niet het rijstmeel was, maar het gist: door de gisting smaken ze enigzins zurig. Niet echt zuur..maar..nou ja, wat gistachtig :)

      Verwijderen
  2. Het ziet er heel feestelijk uit en ik ben best nieuwsgierig naar de smaak...
    Goed dat je er nog weer wat tips bij hebt geplaatst, het lijkt me toch een hele onderneming om ze te maken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...