zondag 19 augustus 2012

Smeltende chocoladecakejes met bramen

Wij hebben een geweldige braamstruik in onze tuin: zonder doornen maar met een grote oogst. In minder dan 2 weken hebben we al bijna 2 kilo bramen kunnen oogsten! Je kunt niet eens zien dat er wat af is, moet je nagaan...

Ik vind chocola en bramen een heerlijke combinatie. Het friszoete van de bramen tegen de volle smaak van chocola...njam!
Dit keer maakte ik smeltende chocoladecakejes met bramen erbij. Het recept is uit de Allerhande, nummer 2 van 2008.



Wat heb je nodig voor 2 personen:

  • 70 gram pure chocolade, in stukjes
  • 8 gram zachte boter
  • 30 gram bruine basterdsuiker
  • 1 ei (groot)
  • 8 gram bloem
  • mespunt zout
  • 2 senseokopjes, goed ingevet
Wat moet je doen:
Verhit de oven voor op 200 graden Celsius.
Smelt de chocola in de magnetron of au-bain-marie. Klop de boter met de suiker en voeg het ei toe. Goed kloppen tot het een vloeibaar beslag is. Schep dan de bloem en het zout er doorheen en vervolgens voorzichtig de gesmolten chocolade.
Schep het beslag in de twee kopjes en bak de cakejes in ongeveer 10-15 minuten gaar. De bovenkant moet net droog zijn, maar de binnenkant nog vloeibaar.
Als je het kopje goed ingevet hebt, schuift het cakeje zo naar beneden als je het kopje op de kop houdt (ging bij mij iets te snel....hij plofte er echt uit:P De tweede ging beter!). Het cakeje breekt een beetje open, zodat je de vloeibare binnenkant ziet. Serveer direct, met hele bramen of bramensaus.

Tips:

  • Bramensaus maak je door bramen in een zeef of passer-vite te persen. Ook lekker bij vleesgerechten!
  • Vet het kopje (of andere vorm) echt goed in...als het cakeje blijft plakken, krijg je het er niet meer heel uit!
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige oogst hebben jullie van je Bramenstruik. Ik kan af en toe een handjevol van mijn eigen Bramenstruik halen, maar ik moet ze ook delen met de Merels.
    En inderdaad bramen met chocola is ook mijn favoriete combinatie, ik ben dus blij met dit recept, lekker!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een verrukkelijke combinatie lijkt me dit.
    Dank je wel voor je recept!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh lijkt me heerlijk dit! Ben gek op chocolade en bramen! Perfecte combi! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...