vrijdag 14 september 2012

Bereiden en wecken: groenten, bramengelei en vlierbessensiroop

Vorig jaar heb ik al veel rabarber, peertjes en rozenbotteljam ingemaakt, maar dit jaar wilde ik het wat groter aanpakken. Ook groenten moesten er aan geloven:p
Van mijn oma kreeg ik haar weckpotten, in ieder geval zo veel ik wilde ;) Ik besloot er zes mee te nemen, dat leek me in eerste instantie wel voldoende. Ook kreeg ik van haar de klemmen mee die bij de potten hoorden. Het zijn namelijk 'echte' weckpotten met losse deksels. Zij gebruikte 1 grote klem om het deksel op de pot vast te zetten. Ze gaf me nog de tip om tussen de klem en deksel een gevouwen stuk papier te doen, zodat de klem echt vast zat.
Maar....toen had ik de potten, maar geen weckketel! Een weckketel heb je nodig (nou ja..het is heel gemakkelijk) om te wecken: de ketel houdt het water waar de potten in staan op temperatuur. Uiteindelijk heb ik hele weckset online gekocht, bij Brouwmarkt. De levering was snel, alles was netjes ingepakt...prima service!
Toen was het zo ver. Ik kocht op de markt bloemkool (die is nu tenminste te betalen) en wortels. Thuis had ik nog bramen en...vlierbessen! Daarover later meer.

Het was wel wat werk: eerst de groenten schoonmaken, kort voorkoken, laten afkoelen. Ondertussen de weckketel (omdat ik hem voor het eerst gebruikte) uitkoken met water, daarna weer vullen met schoon water voor het wecken en op temperatuur brengen. Dan water koken voor in de potten met groenten. Vervolgens de potten vullen met bloemkool (schermen naar buiten) en wortels, overgieten met gekookt water. Oh ja, je moest de weckringen ook nog even uitkoken. Dan de uitgekookte weckringen op de pot leggen, deksel erop, afsluiten met een klem (en papier in mijn geval) en hup, in de weckketel. Gelukkig had ik daar een tang voor, want die potten zijn toch heet:p Vervolgens kun je uitrusten, want de potten moeten 1,5 uur op 90 graden Celsius wecken. Maar dan...als je ze uit de weckketel haalt...oh...wat is dat leuk! ;) De deksels zitten echt vast:p

weckketel en potten
De volgende dag maakte ik nog bramengelei:
Bramen koken, beetje stampen en vervolgens door de zeef/passer vite. Dan het sap wegen en een zelfde hoeveelheid suiker toevoegen (dus aan 500 gram sap voeg je 500 gram suiker toe). Breng aan de kook, laat rustig pruttelen en roer af en toe. Doe de jamproef: een druppel jam/gelei stolt op een koud bord. Nog niet klaar? Gewoon laten doorkoken.

Als de gelei of jam klaar is, giet je het in potten, schroefdeksel erop en direct omdraaien. Als de jam koud is, kun je de potten weer rechtop zetten. Klaar!
Je kun gelei/jam ook wecken: in een pot gieten, weckdeksel erop, vastzetten met klem(men) en 10 minuten wecken op 80 graden Celsius.

Op internet las ik over vlierbessen, dat die zo lekker zijn. Dat wist ik ook wel, want die limonade bij de Ikea...juist, die is ook van vlierbessen gemaakt.
Ik wist dat er in het bos vlakbij ons vlier staan, dus wij daar naar toe. Hing er geen enkele bes meer...alleen nog in de toppen:p Haha! Rovers waren ons voor geweest :p We liepen nog maar even door en jawel...daar was er nog 1 met bessen waar we wel bij konden. Uiteindelijk kwamen we thuis met een flinke zak vol bessen.

Hoe maak je dan vlierbessen siroop?
Ris de bessen van de takjes en zorg dat er geen enkele groene bes bij zit. Echt, je kunt er heel erg ziek van worden. Zelfs van 1! Kook de bessen 30 minuten met een beetje water. Haal de bessen dan door de passer-vite en weeg het sap. Voeg de helft van het gewicht aan suiker toe (voorbeeld: 500 gram sap? dan 250 gram suiker toevoegen) en breng het sap en suiker aan de kook. Als de suiker goed is opgelost, giet je de siroop in potten. Hetzelfde als de bramengelei: potten met schroefdeksel op de kop zetten, weckpotten 10 minuten wecken op 80 graden Celsius.

Zo heb ik mijn eerste voorraadje aangemaakt. Echt leuk! Toen ik mijn oma nog even belde om te mijn weckavonturen te vertellen, zei ze dat ze vroeger wel 140 potten had staan. Ik heb nog even te gaan... ;)

Pin It!

4 opmerkingen:

  1. Wecken: dat is nog eens nostalgie! Ik zie oma nog met verhit gezicht achter het fornuis staan met de grote weckketel op het vuur... En trots dat ze was als alle flessen weer helemaal gevuld waren!
    In de schoolvakantie moesten wij meehelpen met bessen en bonen plukken en vervolgens verwerken: de bessen van de steeltjes rissen en de bonen punten. Maar met zijn alles was het heel gezellig om te doen!

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lekker nostalgisch. Wij hadden een grote moestuin en er werd speciaal voor de weck verbouwd. In de zomer waren wij bezig om een wintervoorraad aan te leggen. Met name de sperziebonen kan ik me herinneren. In de winter werd dan op zondag een weckfles uit de kelder gehaald. Snijbonen werden in het zout gezet.
    Heel leuk dat jij nu zo lekker bezig bent.
    Soortgelijke ketel als jij hebt, gebruik ik voor het verven van wol.... Wel heb ik er een tapkraan aan, zodat het water gemakkelijk weg kan als het afgekoeld is. Fijn weekend en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja leuk dat je het stokje overneemt voor wat betreft het wecken. Het blijkt dan toch een waardevolle mogelijkheid te zijn om eten duurzaam te bewaren.
    140 potten heb je dan nog wel niet maar je bent wel goed aan het experimenteren.
    Misschien nog een tip over de Vlierbessen: ik las ergens dat wanneer je de vlierrbessen in het water legt, dat de rijpe bessen naar de bodem zakken en de groene en onrijpe bessen blijven drijven, die kun je dan zo wegscheppen met een spaan.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is zo leuk om een beetje zomer mee de herfst en de winter in te nemen. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...