donderdag 27 september 2012

Oogst uit eigen tuin

Zo fijn om de deur uit te stappen, de tuin in en dan van allerlei lekkers tegen te komen!
Kijk, dit plukte ik vandaag:
Onze tuinoogst
Onze frambozenstruik draagt opnieuw vruchten. Heerlijk! We hebben twee soorten, rood en geel. De gele doet het het beste en smaakt ook verrukkelijk. Echt genieten, zo'n framboosje.
Dan een flinke bak bramen. Het seizoen is bijna afgelopen, maar we hebben dit jaar ruim 5,5 kilo bramen van onze struik kunnen plukken. Het merendeel van de vruchten ligt in de vriezer, te wachten op een lekkere bestemming.
We zijn ook heel blij met onze druif. Hij geeft hele kleine druifjes, die wel heel lekker smaken. Het velletje is wat zurig, maar als je die eraf haalt....njam!
Onze tuin is ook rijk aan kruiden. We hebben ze zo hier en daar tussen staan, soms ook wel als 'gewone' plant. De citroenmelisse doet het dit jaar geweldig. Het is al echt een struikje geworden! Lekker voor in de thee, maar ik wil er ook nog eens mee experimenteren met vis.
Rechts bovenin de foto ligt een peterseliescherm. We hebben de peterselie laten doorschieten, zodat we nu de zaden kunnen oogsten. Deze gebruiken we op twee manieren: als zaaizaad voor komend jaar (voor onszelf of om weg te geven voor wie nog geen peterselie heeft maar wel wil) en in gerechten. Heb het nog niet uitgeprobeerd, maar het schijnt erg lekker te zijn in bijvoorbeeld een curry!

Pin It!

2 opmerkingen:

  1. Super, die lekkernijen uit eigen tuin. Om zo te eten of om in te maken. Dat voelt echt als rijkdom, vind je ook niet?

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niks leuker dan vruchten en kruiden zo vers uit de tuin.
    Ik heb van mijn bramen en druiven heel weinig gehad, de familie Merel vond dat ze er recht op had...tja en ik ben niet van de netten e.d.
    Volgend jaar hoop ik ook wat meer kruiden en misschien ook wel groenten een plaatsje te geven in mijn tuin.
    Ik ben benieuwd naar je experiment met de vis en de Citroenmelisse.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...