woensdag 31 oktober 2012

Kwarktaart met hangop en pepernoten

Mijn oma vroeg of ik voor haar verjaardag een kwarktaart kon maken. Die had ik al eens eerder gemaakt, dus dat was in orde! Mandarijntjes moesten er wel in, voor de smaak.

In de supermarkt stond ik voor het kwarkschap en ik dacht: in kwark mis je vaak een volle smaak en het is me soms ook wat te zuur.... weet je wat, ik doe er yoghurt bij. En tadaa....toen ontstond deze taart!
Kwarktaart met hangop en pepernoten
Door de pepernoten in de bodem krijgt de taart een kruidige smaak. De kwarkhangop is heel zacht en romig, hij smelt op je tong!

Wat heb je nodig voor deze kwarktaart (springvorm 22-24 cm):

  • pepernoten
  • roomboter
  • 500 gram magere kwark
  • 1/2 L volle yoghurt
  • 200 gram suiker
  • 9 gram gelatinepoeder (ongeveer 5 blaadjes)
  • 60 ml citroensap
  • 1 klein blikje mandarijntjes op siroop
Wat moet je doen:
Maak eerst kwark/yoghurthangop.
Leg een schone theedoek zonder zeepluchtjes in een vergiet. Deze vergiet (of zeef) hangt boven een kom. Schep de kwark en de yoghurt in de theedoek. Pak de punten van de theedoek, bind ze samen en knoop ze ergens aan vast (ik heb een haakje onder een aanrechtkastje boven het aanrecht, werkt prima). Laat zo'n 2-3 uur uitlekken.

Maal pepernoten fijn in een blender (ik gebruikte ongeveer 200 gram, schat ik). Smelt ondertussen wat roomboter in de magnetron. Doe het pepernotenkruim in een schaal en voeg de roomboter toe. De pepernoten moeten zo 'vochtig' zijn van de boter, dat het aan elkaar blijft kleven als je er in knijpt. Ik heb dit allemaal niet afgewogen, maar gewoon op het oog gedaan. Vertrouw op jezelf, het komt wel goed!
Als de korrels aan elkaar kunnen plakken, schep je het in de springvorm (ik vette hem niet in). Verdeel over de bodem en druk stevig aan. Zet de vorm in de koelkast om stijf te worden.

Als de hangop lang genoeg heeft gestaan, druppelt er in de kom allemaal vocht (dat heet: wei). In de theedoek blijft een romige substantie (hangop) over, heerlijk! Schep de inhoud van de theedoek in een kom, de wei mag weg. Roer de hangop even door, en voeg dan de suiker toe.
Maak het blikje mandarijntjes open. Giet 60 ml van de siroop bij de citroensap. Bewaar de rest van de siroop, lekker in een toetje of als drinken, aangelengd met water. Schep de gelatinepoeder in het vocht, laat even staan.
Schep de mandarijntjes door de kwark. Ik liet ze heel, je kunt de mandarijntjes ook even doorsnijden.
Zet het gelatinevocht 10 seconden in de magnetron, het wordt hierdoor vloeibaar. Giet het dan bij het kwarkmengsel en roer goed door. Giet dan de kwark in de springvorm en laat minstens 3 uur opstijven in de koelkast, liever nog de hele nacht.

Tips:

  • Gebruik je gelatineblaadjes? Week die dan eerst in koud water, knijp ze uit en los ze op in het verwarmde citroen-mandarijnsap. Roer het mengsel door de kwark.
  • In plaats van kwark en yoghurt kun je ook alleen kwark of alleen yoghurt gebruiken. Kwark kun je ook 'zo' gebruiken, van de yoghurt moet je hangop maken voor gebruik. 
Pin It!

4 opmerkingen:

  1. Ik weet hoe deze taart smaakt en ik vond hem verrukkelijk!
    Inderdaad zoals je zelf al zegt is de smaak van de kwark en hangop heel zacht.
    Ik vond zelf de bodem van de pepernoten ook heel verrassend en heerlijk in combinatie met de kwarkhangop.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die ga ik nu dus maken. Fijn voor de visite van vanavond.

    prettige weekend, groet fan Wiepkje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij was heerlijk!

    groet fan Wiepkje

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...