donderdag 20 december 2012

Boekweit-noodles (Soba) zelf maken

In de toko kun je allerlei soorten noodles krijgen: dikke, dunne, lange, korte, eiernoodles, rijstnoodles... De keuze is eindeloos. In Vietnam heb ik mijn ogen ook uitgekeken op de markt: hele schalen vol met verse noodles, allemaal verschillende kleuren. Jammer dat wij dat hier niet kennen!

Noodles kun je over het algemeen ook prima zelf maken. Het is net als pasta maken: zelfgemaakte smaakt lekkerder, maar gedroogde pasta uit een zakje is gemakkelijker.
Vandaag had ik wat meer tijd, en heb ik zelf noodles gemaakt. Geen gewone noodles, maar noodles van boekweit, die in Japan ook wel Soba genoemd worden.

Om te achterhalen wat boekweit nou is, ben ik maar even op wikipedia gaan kijken. Zo kwam ik er achter dat boekweit geen meel is (dus glutenvrij) maar behoort tot de duizendknoopachtigen, een familie waartoe ook de rabarber behoort. Vooral in Polen en Frankrijk wordt boekweit nog geteeld.

Deze noodles hebben een nootachtige smaak, een goede basis voor een (vegetarische) maaltijd. Ik maakte de noodles van half boekweitmeel en half gewone bloem, maar je kunt ze ook op basis van alleen boekweitmeel maken. Dan zijn ze helemaal glutenvrij.
Om de noodles te kneden, gebruikte ik mijn pastamachine, maar je kunt het deeg ook goed kneden met je handen. Het is wel belangrijk dat je dit zorgvuldig doet, anders vallen de noodles bij het koken uit elkaar!
Soba noodles
Wat heb je nodig voor 2 ruime porties:

  • 100 gram bloem
  • 100 gram boekweitmeel
  • 100 ml water
  • aardappelzetmeel
Wat moet je doen:
Meng de bloem en het boekweitmeel met elkaar. Maak een kuiltje in het midden en voeg de helft van het water toe. Meng goed. Voeg steeds een beetje meer water toe, totdat je een bal kunt vormen die zacht aanvoelt. Kneed nogmaals goed door.

Geen pastamachine:
Kneed het deeg ongeveer 15 minuten door te vouwen en uit te trekken. Echt heel belangrijk, dus zet door!
Bestrooi het aanrecht en een deegroller met aardappelzetmeel. Rol het deeg daarop uit tot een rechthoekige lap. Snijd dunne reepjes (de noodles) en hang de reepjes even te drogen. Schud het overtollige meel eraf.

Met pastamachine:
Verdeel het deeg in vier stukken. Kneed ieder stuk nog even kort door en bepoeder ze met aardappelzetmeel. Haal ze daarna door de pastamchine, van de hoogste naar de laagste stand. Ik ging van stand 9 tot 2, de 1 vond ik voor deze noodles te dun. Haal het deeg minstens drie keer door de machine in elke stand. Strooi indien nodig nog wat aardappelzetmeel op het deeg.
Snijd dan noodles met de tagliatelle-opzet van de machine. Hang de noodles even te drogen en schud het overtollige aardappelzetmeel af.

Noodles koken:
Breng een ruime pan met water aan de kook. Als het water kookt, doe je de noodles er in porties in. Kook ongeveer 2-3 minuten, afhankelijk van de dikte van je noodles.
Koel de noodles in een bak koud water, om te voorkomen dat ze gaan plakken. Serveer als soep (zie plaatje) of als bijgerecht bij groenten of vis.

Sobanoodle misosoep met wortels, broccoli, shii-take, gebakken tofu  en in thee gemarineerd ei

Pin It!

2 opmerkingen:

  1. Wow, wat een lekker recept! Ik ben dol op boekweit.
    In vroeger tijden werd het in Drenthe veel verbouwd op de arme zandgronden en was het een welkome aanvulling op de karige maaltijd die de veenarbeiders aten.
    Dat in thee gemarineerde ei intrigeert mij ook wel. Hoe doe je dat?

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee, ik werk ook veel met boekweitmeel op mijn bakblog: www.dasanderekoek.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...