zondag 16 december 2012

Homemade gecondenseerde melk

De laatste tijd kom ik steeds vaker recepten tegen waarin gecondenseerde melk wordt gebruikt. Vaak maar een kleine hoeveelheid, waardoor ik het zonde vind om daarvoor een heel blik open te maken. Gelukkig is dit nu geen probleem meer, want ik heb een recept gevonden om gecondenseerde melk zelf te maken! Jeej!

Gecondenseerde melk
Het is echt simpel en heel lekker! Bovendien ook een stuk goedkoper dan die blikken uit de supermarkt...

Wat heb je nodig voor ongeveer 150 ml (of iets meer) gecondenseerde melk:

  • 1 1/2 cup volle melk
  • 2/3 cup suiker
  • 3 el boter
  • 1 tl vanille-essence
Wat moet je doen:
Meng de melk en suiker in een pan met een dikke bodem. Ik zette die ook nog op een warmhoudplaatje.
Verhit de melk en suiker op halfhoog vuur totdat er stoom van de melk komt, roer af en toe. Zet het vuur dan iets lager en roer totdat de suiker is opgelost. Zorg dat de melk wel blijft 'stomen'. Als de suiker helemaal is opgelost, zet je het vuur nog lager, maar let er wel op dat de melk net aan de kook blijft.
Roer af en toe en laat de melk inkoken tot de gewenste dikte. Haal de pan van het vuur, roer er de boter en vanille doorheen, et voilĂ : gecondenseerde melk!

Tips:
  • Toen de melk eenmaal aan de kook was (duurde erg lang!), duurde het non ongeveer een uur voordat de melk dik genoeg was. Ik roerde ongeveer om de 10 minuten.
  • minder zoet? Gebruik dan minder suiker. 
  • Je kunt er ook allerlei extra smaakjes aan geven. Wat dacht je van anijs? Eerst even wat anijs laten trekken in de warme melk, zeven, en dan de suiker toevoegen. Verder volg je het recept. Proef of de smaak sterk genoeg is, voeg eventueel nog een klein beetje vanille toe.
  • Gecondenseerde melk smaakt ook heerlijk in de koffie of de thee (chai)!
Pin It!

11 opmerkingen:

  1. Hallo, wat versta jij onder 'cup'?
    Hoeveel ml is dat dan ongeveer?
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sarah,
      het is ongeveer 340 ml melk en 150 gram suiker. Een verhouding van iets meer dan 2:1 dus :)
      Succes!

      Verwijderen
  2. Ik heb hem vandaag gemaakt, en de hoeveelheden verdubbeld, zodat ik een volle pot heb. Hij staat nu in de koelkast verder koud te worden. Maar hij is bij mij vrij dun gebleven en de boter word niet goed opgenomen, want die blijft bovenop drijven?

    De smaak klopt wel helemaal, want het is heerlijk!!! Maar moet hij eerst echt helemaal koud zijn voordat de boter opgenomen kan worden en hij dikker word?

    Het zou fijn zijn als ik hier een antwoord op kan krijgen, want ik heb precies het recept gevolgd.

    Groetjes,
    Smulfrummie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Smulfrummie,

      als je de melk langer inkookt, moet het vanzelf dikker worden. Ik weet niet precies wat voor soort melk je gebruikt hebt, maar hoe magerder de melk, des te langer het duurt voordat de melk dik wordt. Soms meer dan 2,5 uur zachtjes koken.

      Als je melk nog warm is, moet je de boter toevoegen zodat de boter kan oplossen. Als je de gecondenseerde melk vervolgens in de koelkast zet, zal de boter weer hard worden, soms met wat vlokjes bovenop. Als je de gec.melk even in de magnetron zet, is alles weer in orde.

      Ik hoop dat je er zo uit komt!

      Groet,
      Anne

      Verwijderen
    2. Hoi Anne,
      Ik heb bovenstaand gerecept gebruikt met volle melk,alleen de hoeveelheden verdubbeld. De melk heeft 1,5uur opgestaan met een sudderplaatje eronder en was toen voor de helft ingekookt. De kleur, de smaak, alles klopte, maar hij bleef toch dun. Ik zag vanmorgen overigens wel dat de boter inderdaad toch goed erdoor gemengd was,dus dat is opgelost, nu alleen de dikte nog.

      Nu moet ik er wel bijzeggen, dat ik een koffiekopje gebruikt heb voor de hoeveelheden. Dus 3kopjes volle melk, en +-1,5kopje suiker. Ik zag later pas in bovenstaande reactie op Sarah de precieze hoeveelheden. Misschien heeft het daar iets mee te maken. Ik ga het binnenkort nog een keer proberen vanuit die hoeveelheden. En de melk mag alleen maar stomen toch en niet borrelen, klopt dat?

      Dank je wel voor je reactie!!

      Groetjes en een zonnige dag gewenst,
      Smulfrummie =)

      Verwijderen
    3. Hoi Smulfrummie,

      de melk mag inderdaad alleen stomen, anders gaat het te snel. Ik denk dat je de melk toch nog wat langer moet koken, zodat het dikker wordt.

      Prettig vooruitzicht: in de zon, met een ijskoffie en je zelfgemaakte gecondenseerde melk...!

      Groet,
      Anne

      Verwijderen
  3. Hoi,
    Kun je gecondenseerde melk maken van rauwe melk (zo van de koe uit de uiers)?
    Groetjes een boerin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker kan dat! Die melk bevat wel meer vet, waardoor de gecondenseerde melk ook wat vetter/dikker wordt. Maar wel lekker!

      Groet,
      Anne

      Verwijderen
  4. hoelang kun je dit goed houden in de koelkast ???

    groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 2-3 weken, mits je het afdekt met folie of een deksel! Voor gebruik kun je het even in de magnetron zetten om het weer zacht te laten worden.
      Succes!

      Verwijderen
  5. ik zou dit willen proberen met honing want ik weer suiker uit mijn voeding zoveel mogelijk

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...