donderdag 17 januari 2013

Vrijdag-visdag: zelfgemaakte kibbeling

Als ik op de markt loop, probeer ik de gebakken vis-kraam altijd een beetje te ontlopen: het ruikt altijd zo lekker maar ik vind het te duur :P Klein bakje kibbeling voor 5 euro... echt niet!
Gelukkig kun je kibbeling ook zelf maken en is dat echt niet zo moeilijk.
Zelfgemaakte kibbeling
Wat heb je nodig voor een ruime portie voor 2 personen:
  • 200 gram kabeljauw of andere stevige witvis
  • 100 gram bloem
  • 50 gram maizena
  • 150 ml bruisend water (spa rood)
  • klein beetje zout (eventueel)
  • olie om in te frituren
Wat moet je doen:
Dep de vis droog en snijd in kleine blokjes.
Meng de bloem met de maizena en roer het water er doorheen. Meng tot je een dik beslag krijgt, klontjes zijn niet erg.
Verhit voldoende olie in een (wok)pan om de vis te kunnen frituren. Ze hoeven niet helemaal onder de olie te staan, ongeveer 2cm olie in de pan is genoeg (afhankelijk van de grootte van je blokjes natuurlijk!).
Schep de helft van de blokjes vis in het deeg en schep de blokjes wat om, zodat ze bedekt raken met het beslag.

Controleer de warmte van de olie door er een klein beetje beslag in te scheppen: dat moet gelijk dichtschroeien. Schep dan de blokjes vis in de olie, niet te veel tegelijk om de olie niet te veel te laten afkoelen. Keer de visblokjes 1 keer om ze aan beide zijden mooi bruin te maken.
Haal ze uit de olie, laat uitlekken op keukenpapier en ga door met de volgende portie visblokjes.

Wij aten de kibbeling met gekookte aardappelen en gestoofde Chinese kool. Lekker!

Tips:
  • De kibbeling wordt helemaal lekker als je er tartaarsaus bij eet.
  • De kibbeling is ook lekker als snack!
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Prima idee om de kibbeling zelf te maken. Ik ruik ze al bijna...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik was je blog een beetje uit het oog verloren en dat terwijl er zoveel leuke recepten op staan.
    ik heb weer even wat bij te lezen (en te pinnen misschien wel)
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik word zo blij van kibbeling! Ik kende jullie blog nog niet, maar wat een leuk concept, lekker samen koken!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...