woensdag 6 maart 2013

Chiffoncake met mandarijn en chocola

Ons neefje was jarig en alweer 12 jaar geworden. Ik vind het dan leuk om de taart te maken voor zijn verjaardag, natuurlijk wel met de smaak die hij zelf uitgekozen heeft. Geen chocola of zoetigheid voor hem... het werd een luchtige cake met mandarijnsmaak. Goede keuze, al zeg ik het zelf!

Via de webwinkel van de toko (geweldig dat ze dat hebben, de verzendkosten zijn zelfs lager dan de reiskosten die we anders moeten maken!) bestelde ik onlangs een 'echte' chiffonvorm. Ik had hem al eens gebruikt en hij werkt veel fijner dan mijn tulbandvorm van siliconen. De chiffonvorm is van metaal en de bodem is los. Hierdoor kan de cake tijdens het afkoelen naar beneden zakken. Beetje rare uitleg, maar in ieder geval blijft de cake heel en valt hij niet in stukjes, zoals in mijn siliconenvorm.

Goed, dan de taart. Het recept vond ik hier, ik heb het wel wat aangepast.
Ik vond het wel spannend om mandarijnen te gebruiken. Ik had namelijk eerder eens een gebakken kwarktaart met mandarijntjes gemaakt, maar die was echt mislukt: door het bakken in de oven werden de mandarijnpartjes verschrikkelijk bitter. Bleh! Toen ik dit recept van de chiffoncake zag, was ik daarom wel even sceptisch: mandarijnen koken en dan puree maken, dat kan dan wel? Na wat onderzoek bleek inderdaad dat het kon: door het koken worden de mandarijnen niet meer bitter, ook niet in de oven. Hetzelfde geldt denk ik voor sinaasappels. De cake/taart bleek heel fris, luchtig en zag er feestelijk uit (helaas niet zulke goede foto's: slecht licht en een matige camera...).
Chiffoncake met mandarijn en chocola
Laat je niet afschrikken door de lijst ingrediƫnten: het zijn geen 'vreemde' ingrediƫnten en je hebt de taart eigenlijk zo klaar!

Wat heb je nodig voor een chiffoncake met mandarijn en chocola (min. 8 personen):

  • mandarijnpuree:
  • 2 mandarijnen (ik gebruikte clementines)
  • 4-5 el suiker

chiffoncake:

  • 5 eidooiers
  • 50 gram suiker
  • 80 gram mandarijnpuree
  • 5 druppels sinaasappelextract
  • 80 gram zonnebloemolie
  • 80 gram bloem
  • 30 gram maismeel
  • 1/2 tl bakpoeder
  • 4 eiwitten
  • 50 gram suiker
  • klein beetje maizena (max. een gladgestreken tl.)
Voor de buitenkant:

  • 200 gram slagroom, gekoeld
  • 2-3 el poedersuiker
  • 1,5 tl gelatine, opgelost in 2 el water
  • 2-3 tl mandarijnpuree
  • chocoladesnippers
Wat moet je doen:
Maak eerst de mandarijnpuree.
Boen de mandarijnen goed schoon en leg ze in een pan. Giet er net zoveel water op dat de mandarijnen onder water staan. Laat ze ongeveer 30 minuten koken, of totdat je er gemakkelijk een vork in kunt steken. Giet de mandarijnen af, doe ze in de blender en maal ze tot puree. Doe de puree weer terug in de pan, zet op laag vuur en voeg de suiker toe. Roer totdat de suiker is opgelost. Proef of het zoet genoeg is en laat dan afkoelen.

Maak dan de chiffoncake.
Klop de eidooiers, 50 gram suiker en een snufje zout luchtig. Voeg dan de olie en mandarijnpuree toe en mix weer goed door. Zeef in een andere kom de bloem, maismeel en bakpoeder samen. Voeg dit beetje bij beetje toe aan het eidooiermengsel. Zet apart.
Klop in een schone kom met schone mixhaken de eiwitten schuimig. Voeg dan langzaam 50 gram suiker en de maizena toe en klop de eiwitten helemaal stijf. Je moet de kom op de kop kunnen houden, zonder dat de eiwitten eruit vallen.
Schep dan een paar lepels eiwit bij de eidooiers en spatel voorzichtig de eiwitten door de eidooiers. Giet dan de hele massa bij de eiwitten en spatel voorzichtig door elkaar, zodat er geen witte spoortjes eiwit te zien zijn. Niet roeren, dan roer je alle lucht eruit!
Giet dan het mengsel in een chiffonvorm (ik vet alleen de bodem in) en bak 45 minuten op 180 graden.
Laat de cake op de kop op een rooster afkoelen. Niet uit de vorm proberen te trekken, hij valt er vanzelf uit.

Als de cake is afgekoeld, maak je de buitenkant.
Klop de slagroom met de poedersuiker lobbig. Voeg dan de gelatine toe en klop tot stijve pieken. Pak ongeveer 1/3 van de slagroom en meng daar de mandarijnpuree door. Zet alles 15 minuten in de koelkast.
Snijd de chiffoncake door midden, zodat je 2 lagen hebt. Smeer de slagroom met mandarijnpuree op de onderste helft en plak de andere helft er weer bovenop. Verdeel dan de rest van de slagroom over de taart, bedek ook de zijkanten. Strooi er wat chocola overheen.

Tips:

  • Het maismeel zorgt voor wat meer bite en smaakt goed in combinatie met citrusvruchten.
  • Ik raspte wat chocola op de grove rasp, ook lekker!
  • Wat nogatine (krokante hazelnootstukjes) op de taart maken het helemaal af :)
Pin It!

1 opmerking:

  1. Dat ziet er heerlijk uit! Lijkt mij wel wat, vooral met die chocola...

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...