zondag 28 april 2013

Plaatkoek met rozenbottelpuree

Vorig jaar heb ik heel veel rozenbottels meegekregen van mijn ouders. Njam! Helaas wel heel veel werk om alle pitjes te verwijderen. Ik heb daarom niet alles verwerkt, maar een hele zak met bottels in de vriezer gestopt. Afgelopen weekend had ik zin (en vooral tijd!) om hier eens wat mee te doen.
Ik denk dat er nog zo'n 1,5 kg in de zak zat, daarvan heb ik alle kroontjes en steeltjes verwijderd. Daarna kook je ze minstens een half uur in een flinke pan water, zodat ze zacht worden. Dan moet je ze door een zeef halen, zodat de pitjes achter blijven. Een vervelend klusje, omdat de bottels niet altijd geplet en gezeefd willen worden. Toen bedacht ik dat ik ook nog een blender heb. Tadaa...eerst in de blender, dan door de zeef en dan heb je een mooie puree :)
Van die puree kun je jam maken (gelijke verhoudingen puree en suiker, inkoken tot een druppel op een koud bord stolt), lekker door de yoghurt doen of er een taart mee maken. Dat laatste deed ik.
Ik maakte de puree wel iets zoeter, maar lang niet zo zoet als voor jam. In de oven wordt de puree dan nog wat kleverig en zoetiger.

Rozenbottelplaatkoek
Wat heb je nodig voor een plaatkoek (20x20 cm):

  • 210 gram bloem
  • 1/4 tl zout
  • 1/4 tl bakpoeder
  • 1 tl koekkruiden
  • 70 gram boter
  • 45 gram bruine suiker
  • 55 gram suiker
  • 1 ei
  • 1/2 tl vanille extract
  • +/- 200 ml rozenbottelpuree

Wat moet je doen:
Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius. Vet een bakvorm in met boter en leg er daarna een stuk bakpapier in dat over de randjes steekt. Zo kun je de koek straks makkelijk uit de vorm halen.
Meng dan bloem, zout en bakpoeder en koekkruiden.
Mix in een andere kom de boter en suikers luchtig. Voeg dan het ei en vanille toe, mix tot het een egaal geheel is. Voeg dan beetje bij beetje het bloemmengsel toe. Je krijgt dan dikke kruimels.
Bewaar een deel (+/- 1 kommetje) van het deel voor de bovenkant en verdeel de rest van het deeg over de bodem van de bakvorm. Giet de rozenbottelpuree over de bodem.
Maak van het overgebleven deeg en twee el water opnieuw kruimels. Mix niet te lang, je krijgt snel een samenhangend deeg: niet de bedoeling! Verdeel de kruimels over de rozenbottelpuree.
Plaats de bakvorm in de oven en bak ongeveer 25 minuten, of tot de kruimels stevig en bruin gekleurd zijn.

Laat afkoelen in de vorm en til de koek daarna uit de vorm met behulp van het bakpapier. Snijd in stukjes.

Tips:

  • In plaats van rozenbottelpuree kun je ook andere soorten fruitpuree gebruiken, of jam.
  • De koekkruiden geven de plaatkoek een herfstachtig karakter. Voor een meer zomerse koek kun je aardbeienpuree/-jam en citroenzest gebruiken.
Pin It!

1 opmerking:

  1. Wie wat bewaart....
    De bottelrozen zijn gesnoeid en lopen al weer mooi uit: op naar de volgende oogst.
    Ik ben heel benieuwd hoe die koek smaakt. Past wel Koninginnedag: ook oranje :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...