zondag 23 juni 2013

Foodblogswap juni 2013- Kikkererwten Bissara

Op verschillende blogs was ik de foodblogswap al eens tegen gekomen. Het idee is heel simpel: je kookt van een andere blog, om zo ook andere blogs te leren kennen. Je hoeft niet eens zelf een weblog uit te kiezen, alles wordt voor je geregeld als je je eenmaal hebt aangemeld :) Wil je ook meedoen? Kijk dan op deze facebookpagina.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik mee doe. Ik was benieuwd aan wie ik gekoppeld zou worden. Dat werd "Safrana Argana". Grappig, dit blog volgde ik al een poosje! Het blog staat vol met Noord-Afrikaanse recepten, zonder al te moeilijke ingredienten. Ik vond het best moeilijk om iets uit te kiezen, het leek allemaal zo lekker!
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de kikkererwtensoep. Ik maakte de helft van de hoeveelheid, precies genoeg voor 2 personen. Het is inderdaad een vullende soep, lekker met de tijm, maar wij vonden de plakjes tomaat en olijfjes er ook goed bij passen. Het maakt de soep wat frisser.

Kikkererwten bissara
Wat heb je nodig voor 2 personen:
  • 125 gram gedroogde kikkererwten (zet ze gelijk in water met baking soda, na een nachtje zijn ze klaar om te gebruiken)
  • 1 teen knoflook
  • 1 tomaat
  • 1/2 ui
  • 1 takje tijm
  • 1 tl komijn
  • 1/4 tl kurkuma
  • zout
  • 2 el olijfolie
  • 1 L heet water
Wat moet je doen:
Spoel de kikkererwten af en kook ze in 30 minuten gaar met wat baksoda.

Maak ondertussen de soepbasis:
Pers het teentje knoflook en snijd de tomaat en ui in kleine stukjes. Verhit de olie in een (soep)pan en fruit de ui en knoflook kort aan. Voeg dan de tomaat, kurkuma, komijn en tijm toe en bak kort door.
Giet de kikkererwten af en voeg ze bij de tomaat, samen met een liter heet water. Kook ongeveer 5 minuten door. Ik deed de soep daarna in de blender, maar je kunt de soep ook pureren met een staafmixer. Breng op smaak met zout en komijn en laat inkoken tot de gewenste dikte.

Lekker met chiliolie:
Verhit een scheutje olijfolie in een pan en voeg in reepjes gesneden peper toe. Laat op zacht vuur de geur en smaak in de olie trekken. Zeef de olie en zet apart.

Serveer de soep met brood en chiliolie. Extra plakjes tomaat en olijven smaken ook lekker erbij, zeker op/tussen een stukje brood.
Pin It!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...