donderdag 4 juli 2013

Aardappel-preisoep- Niet zo klassieke Vichyssoise

Dagen dat Nhan niet thuis eet, maak ik meestal iets met de restjes die nog in huis zijn. Hoewel ik dan ook wel lekker eet, ben ik bij dat we vaak toch samen eten!

Vichyssoise, Franse aardappel-preisoep, wordt traditioneel met kippenbouillon bereid en koud geserveerd (bron). Daar had ik niet zo'n zin in, ik houd niet van koude soepen als hoofdgerecht. Wel van aardappel en prei. Bovendien had ik nog heerlijke Shii-take en zag ik de combinatie aardappel-prei-paddenstoelen wel zitten.
Er waren ook nog afbakbroodjes, die ik rijkelijk belegde met gebakken Shii-take, verse Marjolein uit eigen tuin en een plakje cheddar. Hmmm!
Aardappel-preisoep met Shii-take
Meestal heb ik na 1 kom soep wel genoeg, dit keer heb ik alles opgegeten....bijna 2 kommen :p

Wat heb je nodig voor 1 persoon (ruime portie):
  • 1 uitje
  • 1 teen knoflook
  • 3 kleine aardappelen
  • 2 kleine preien
  • 1/2 L groentebouillon
  • 4-5 Shii-takepaddenstoelen (afhankelijk van de grootte)
  • 1 afbakbroodje
  • verse marjolein
  • 2 plakjes cheddar
  • Bieslook
  • Creme fraiche
Wat moet je doen:
Snipper het uitje. Verhit een scheut olie in een kookpan en voeg de ui toe. Zet het vuur niet te hoog, dan verbrandt de ui. Bak ongeveer 5 minuten.
Schil de aardappelen en snijd in grove blokken. Maak de prei schoon en snijd in halve ringen. Was de prei nogmaals grondig, om alle zand te verwijderen.
Pers het teentje knoflook boven de ui roerbak even. Voeg dan de aardappelen en prei toe. Schep een paar keer om en voeg dan de bouillon toe. Breng aan de kook en kook ongeveer 20 minuten, tot de aardappelen gaar zijn.
Maak ondertussen de paddenstoelen schoon en snijd in dunne plakjes. Verhit wat boter in een koekenpan en bak de Shii-take 5-10 minuten.

Verwarm de oven voor, volgens de aanwijzingen op de verpakking van het afbakbroodje.
Snijd het afbakbroodje door midden en beleg de helften met paddenstoelen (bewaar wat voor de garnering van de soep), marjolein en cheddar. Bak de broodjes volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Als de aardappelen gaar zijn, doe je de soep in de blender (of gebruik een staafmixer). Blend tot de gewenste structuur. Ik houd niet van stukjes in zulk soort soepen, dus ik blender hem helemaal fijn.
Beoordeel de dikte van de soep, voeg naar wens nog wat extra bouillon/water toe. Proef en breng eventueel op smaak met peper.

Serveren: Schep de soep in een kom en schep er wat creme fraiche op. Verdeel er wat gesnipperde bieslook overheen en tot slot de achtergehouden paddenstoelen. Serveer met het afbakbroodje.
Broodje met Shii-take en cheddar
Tips:
  • In plaats van marjolein kun je ook oregano of peterselie gebruiken.
  • Om de soep wat meer bite te geven, kookte ik nog een handje boekweit mee (10 minuten). Dit maakt de soep nog gezonder! Ook belangrijk: de smaak van boekweit past heel goed bij de uitgesproken Shii-takesmaak.
  • De shii-take kun je vervangen door kastanjechampignons. Gebruik in ieder geval paddenstoelen met een eigen smaak, dit past beter bij de prei.
Pin It!

1 opmerking:

  1. dat klinkt wel als een lekker soepje, die ga ik bewaren!
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...