dinsdag 20 augustus 2013

Bramen fool met lemon curd

Een fool is een typisch Brits toetje, oorspronkelijk gemaakt van gestoofde kruisbessen die door custard werden geschept (bron). Nu wordt het veelal gemaakt met slagroom en is het soort fruit ook niet meer van belang. Zacht fruit vind ik wel lekkerder, omdat dat lekker door de slagroom kan worden gemengd!

Onze bramenstruik is dit jaar voller dan ooit met bloemen en aankomende bramen, dus het laatste zakje bramen in de vriezer moest nu echt op. Dit bramen fool recept leek me erg lekker, daar werden de bramen dus voor gebruikt :)
Ik gebruikte wel minder slagroom: ik dacht dat ik nog twee pakjes slagroom had, maar die had ik niet meer. Nou ja, zo was het ook erg lekker.

Bramenroom, lemon curdroom en bramen: bramen fool
Wat heb je nodig voor 6 toetjes:

  • 300 gram bramen
  • 200 gram slagroom
  • 40 gram suiker
  • 4 dikke el lemon curd

Wat moet je doen:
Kook de bramen kort, zodat ze hun vocht vrij laten. Haal dan van het vuur en laat het afkoelen.
Klop de slagroom stijf met de suiker.
Verdeel de suiker over twee kommen. Schep 3 el van de lemon curd door 1 helft van de slagroom. Roer daarna de andere el door de slagroom-lemon curd, maar roer het niet glad: zo krijg je wat streepjes lemon curd door de slagroom.
Houd 6 el van de bramen apart en schep de rest van de afgekoelde (!) bramen door de andere helft van de slagroom. Roer door elkaar tot een mooie paarse kleur.

Verdeel de bramenroom over de 6 schaaltjes. Verdeel er dan de lemon curd room over en besluit met een schepje van de bramen.
Serveer eventueel nog met een blaadje munt.

Tips:

  • Zorg dat je bramen echt afgekoeld zijn! Slagroom die in contact komt met warmte, wordt namelijk weer vloeibaar.
  • Je kunt het toetje even bewaren in de koelkast, maar je kunt het het beste meteen serveren.
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm, heerlijk!
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk! En wat een fijn vooruitzicht om zo'n rijke oogst met bramen te krijgen :)

    lieve groet,
    Betsy en Rinse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo dat lijkt me heerlijk en een goed idee voor mijn
    ook overvolle bramenstruik!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...