vrijdag 6 juli 2012

Vietnamese koeienkoek: Bánh bò

Afgelopen weekend wilde ik graag iets Vietnamees koken. Als 'toetje' heb ik daarom bánh bò hấp gemaakt, dat "gestoomde koeienkoek" betekent. Een beetje gekke naam, zeker omdat er helemaal niets van de koe in zit! Waarschijnlijk is de naam gegeven door de structuur van het koekje, die schijnt te lijken op koeienlever. Dat heb ik nog nooit gehad (ook niet de behoefte om dat te proberen), maar misschien heeft iemand ervaring?

Anyway, ik besloot aan de slag te gaan met het recept op deze pagina dat wel betrouwbaar leek. Helaas stonden er geen plaatjes bij. Tijdens het voorbereiden vroeg ik me daarom wel af of ik het wel goed deed!
Gelukkig bleek het eindresultaat heel smakelijk te zijn, ook volgens mijn koekjesproevers :)

Bánh bò hấp
Ook is het recept glutenvrij én je hebt er geen oven voor nodig...maar wel even de tijd! Het eerste deel van het beslag moet zo'n 6 uur rijzen.

Wat heb je nodig voor ongeveer 40 twee-haps koekjes, bánh bó hấp:

  • Deel 1
    • 225 gram rijstbloem
    • 1/2 tl suiker
    • 1 tl en nog een beetje gist
    • 1 cup water
  • Deel 2
    • 1 cup suiker
    • 200 ml kokosmelk
    • 1/2 cup water

Verwarm het water uit deel 1 tot handwarm. Roer er dan de suiker en de gist doorheen en giet dat beetje bij beetje bij de rijstbloem. Roer alles door elkaar tot dat niet meer gaat en kneed het dan tot een harde bal. Hiervoor moet je wel even je best doen, het lukt niet zomaar. Houd moed! :p
Leg de bal in een kom, afdekt met plastic folie of een theedoek, en zet hem weg op een warme plek. Volgens het recept moet het dan gaan rijzen, maar dat was bij mij niet (zichtbaar) het geval. Ik maakte dit 's ochtends en ging het tegen 18.00 uur mengen met deel 2.

Deel 2: verwarm de melk, kokosmelk en suiker in een pan tot de suiker opgelost is. Laat de siroop afkoelen tot handwarm en giet het dan bij de bal, gemaakt in deel 1.
Roer het beslag dat ontstaat goed door en laat het minstens een half uur rusten (2 uur kan ook, bleek bij mij).

Verwarm water in een stoompan of een gewone pan met een stoommandje/vergiet tot het water kookt.
Schep voorzichtig je gekozen vormpjes vol met het beslag.
bánh bò in Aziatische soeplepels
Plaats dan de vormpjes in de pan, zodat ze gestoomd kunnen worden. Het is een beetje gokken hoelang ze erin moeten. Bij mij duurden deze lepels ongeveer 5 minuten, de vierkante vormpjes duurden 10 minuten.
Haal de vormpjes dan uit de pan (voorzichtig, heet!) en kijk of je het koekje redelijk gemakkelijk uit de vorm kunt halen. Zo niet, zet ze dan nog weer een paar minuutjes in de pan. Als de koekjes breken, zijn ze nog niet gaar. 
Als je het gare koekje doorsnijdt, dan zie je een hele mooie, lichte structuur die wel wat doet denken aan een honingraat:
Doorsnede van de bánh bò
Serveer de koekjes zo, of met een sausje van kokosmelk, wat suiker en een beetje zout. Het zout versterkt de smaak van de kokosmelk, maar kun je eventueel ook weglaten.

Tips:
  • Rijstbloem kun je kopen bij de Toko. Zorg dat je het rijstbloem in een doorzichtige verpakking met rode letters koopt, de andere rijstbloem is gemaakt van kleefrijst!
  • Je kunt ook kleurtjes en smaakstoffen toevoegen aan het beslag. In Vietnam worden de koekjes vaak gegeten met een pandansmaak (verkrijgbaar bij de toko) in verschillende zachte kleuren, zoals groen, roze en geel.
  • Je kunt alle soorten vormen gebruiken, zolang de vormpjes maar verhit kunnen worden. Ik heb Aziatische soeplepels (Toko) en aardewerken sauskommetjes (Xenos) gebruikt.
  • Als je eenmaal wat 'grip' hebt op het koekje, laat de rest van het koekje vrij snel los uit de vorm. Om het beginnetje te maken, gebruikte ik eetstokjes, maar met een vork lukt het vast ook :)
  • Nog meer tips en foto's in dit bericht!
Pin It!

2 opmerkingen:

  1. Oef, je moet hier wel wat voor over hebben, maar met jouw bemoedigende woorden moet het wel lukken! De koekjes zien er lekker uit! Mooi gezicht, al die lepeltjes in de pan :)
    Ik ben erg benieuwd naar de smaak en structuur van het koekje.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is geloof ik geen goed recept voor mij...
    Tjonge ik heb bewondering voor je dat je deze koekjes gemaakt hebt.
    Het ziet er allemaal wel heel smakelijk uit en zou ze
    wel eens willen proeven, maar ik geloof niet dat ik hier zelf aan begin :-)
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...